Tuesday, February 22, 2011

SEMUA TAK MENJADI..Ummm..sedeihhh.

hai..semoga sihat2 selalu..waktu menunjukkan jam12.31 pagi..masa untuk tdo..hehe tapi sebelum tu rse nak cite apa yang terjadi arini..rasenye benda ni penting untuk aku motivasikan dan jadikan ia sebagai pengajaran buat diriku sendiri pada masa hadapan..ceritanya..petang tadi aku ada clas micro teaching di N30 makmal pneumatik aku ingatkan leh dapat bilik lukisan kejuruteraan, las minute mberku cakap tak dapat guna bilik tu sebab penjaganya  tak ada..dalam hatiku mula rasa xsedap maklumla kita prepare dapat guna bilik lk sebab bilik tu senang semua alatan yang berkaitan lukisan teknik dah ada..

ok berbalik pada cite clas mic.teaching tadi, kelas  ni asas kepada latihan pengajaran dan pembelajaran..tapi tadi semua macam tak bersedia..aku pilih tajuk lukisan teknik sebagai matapelajaran amali..first pulak tu jadi cikgu amali, patut mber aku laki..tapi masa tu dia kuo ntah g mane..sob2 lecturer mtak aku dulu sebab masa pun tak brapa mengizinkan..2 hal dah yg xjadi..tiba-tiba hatiku rasa berdebar semacam..oleh sebab debaran itulah menyebabkan semua xmenjadi....arhhhhgggg sedih giler rase, nape perasaan tu datang sedangkan aku mahu tolak ia ketepi jauh2 diwaktu aku betol2 tak memerlukannya..tapi sesi pnp tetap diteruskan..masa pula macam tak cukup je..aku apa lagi kena rush la, patut benda tu aku xmau buat tapi fikiranku buntu jadi terpaksa buat juga..dalam keadaan terkejar masa tu ada lagi perkara tertinggal..ayooooi..aku terlupa bagi tugasan kat pelajar, tapi nasib lecturer tak tegur masa sesi kritikan..pastu rumusan aku tidak seperti yang dirancang.untuk amali kami diberi masa 30minit sama juga dengan latihan mengajar teori.

pokok pangkalnya arini semua tak menjadi mungkin aku tidak lagi bersedia dari segi mental fizikal untuk menjadi seorang cikgu yang berwawasan..cewahh..(harap2)..umm.tapi bagi diri aku latihan mengajar teori baru ni lebih baik dari amali..lecturer dr.rohana pun cakap camtu, jadi aku mintak nak buat sekali lagi amali..dr rohana cakap lau cukup masa akan dipertimbangkan..aku rasa arini kurang berkeyakinan, mungkin einstein tu xdatang..hehe. ntah la aku ni lau yakin, yakin sangat tapi lau xyakin, xyakin sangat...humm..xtau la nak kata pe lg. tp yang aku tahu aku ni cepat berubah mud bab kata orang cepat sejuk cepat juga nak marah..harap dapat dikawal dan dibuang jauh2 sifat yang menggangu perjalanan hidupku..

pape pun bersyukur kepada Allah s.w.t kerana Dia masih lagi memberi aku kekuatan untuk mengharungi segala pahit manis perjuangan sebagai seorang hamba, anak, pelajar, teman dan lain..syukur....
wahh!!sedar tak sedar jam da menunjukkan jam 12.56...lame jugak errkk aku meluahkan perasaan di sini,takpe la sekurangnya dapat memotivasikan diri aku setiap yang terjadi itu pasti ada hikmahnya...think + rabiatul..itulah perkataan yang aku cuba setkan di mindaku...aku harap ia melekat sampai bila..di bawah aku masukkan gambo buat2 ingatan..jom layang..

ni la di antara komen yang aku dapat dari lecturer yang ajar micro teaching ni..secara bertulis.

 camni la keadaan orang termenung dan tak puas hati..
tension ni clas hari ni xjadi,semua salah aku tak prepare tol2..!!pahtu snap la sorg2 lam bilik pas da clas untuk menghilangkan apa yang xpatut aku ingat...peace.!

ok..zzzzzzzzz..tdo la..sok ada clas masak jam 8am.. semoga hari esok lebih baik dari hari ini..GUDNITE!!..salamm..

Friday, February 18, 2011

my beloved family

 my mum and dad..
 my eldest sister (kak ita)
 second sister (kak ida)
 the third sister (kak ina)
 me!!

 

MY NIECES & NEPHEW 

Thursday, February 17, 2011

apa itu kawan sejati..??

ok.. hari ini aku nak cerita pasal teman sejati..apa yang anda tahu tentang teman sejati? mungkin anda katakan ia sebagai teman rapat..tapi teman rapat jauh sekali bezanya dengan teman sejati..kata orang teman sejati sukar dicari.  apa tidaknya..pada zaman sekarang ini ramai kawan yang makan kawan..

Hari demi hari, setiap detik itu berlalu dalam hidupku..sebenarnya makin mematangkan diriku sebagai insan yang kerdil di muka bumi ini..hidupku terasa luas walaupun ia sempit sekali, jika kawan sejati itu berada disisi. kawan sejati kita boleh anggap seperti adik beradik sendiri.walau kita berjenaka xtentu fasal yang boleh buat dia terasa dia tidak akan ambil hati..begitu juga kita dengan dia.

tapi..betul la cakap orang teman sejati itu sukar dicari apatah lagi kita hidup di zaman yang orangnya masing2 sentiasa mementingkan diri sendiri. di sini, aku juz ingin bercerita sedikit di sini, untuk tidak mengaibkan sesiapa aku tidak akan sesekali masukkan nama mereka di sini. aku ada kenal sorg mber ni..dia ok nampak baik jer awal perkenalanku dengannya, tapi lau bab mengumpat..humm susah nak dibendung. kadang2 aku sebagai seorang kawan ingin juga menegur tapi aku ni  jenis xsuka cari gaduh dengan orang...jadi apabila mereke ber pok pek..aku dengar je tanpa mengeluarkan kata, bagi aku lebih baik mendiamkan diri.

aku ingat pesan pensyarahku..kawan yang selalu mengumpat pasal orang lain,samada benar atau tidak kita xboleh percaya akan kata-.katanya dan kita tidak boleh pandang negatif terhadap orang yang diumpatnya itu melainkan kita lihat dengan mata kepala kita sendiri..silap2 aribulan aku takut aku terpengaruh..mtak2 dijauhkan. dan sebenarnya kawan seperti itu sepatutnya kita hindari..maksudnya kita boleh berkawan tapi jangan dijadikan teman rapat. rasanya cukup la cukuplah di sini, sebagai pengajaran buat semua..BERHATI-HATILAH memilih kawan, kita xmau kawan jadi lawan..tapi itulah hakikat dunia kini, musuh dijadikan kawan..kawan pula dianggap musuh..

TERIMA KASIH BUAT TEMAN SEJATI...dulu...kini & selamanya..
 
shahidatul nazlia (lia)
nor ain (ain)
syakirah (sa)
suria (yaya)
robiatul (ro)


semoga perhubungan kita kekal ke negri akhirat abadi..kepada lia, sa, n yaya..masih ingatkah anda saat manis dan duka kita??..hehe..ombak..laut..cafe catung..ha3..memori itu masih di ingatanku.

frenz...coming soon..ngeee



semoga cinta kita suci & diredhai ILahi...amin

semoga perhubungan aku dan dia mendapat keredhaan dari ayah ibu..
kerna dari redha ayah ibu..disItulah redhanya Allah..
semoga dia adalah yang terbaik buatku..


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...

Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani...
Seringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...

Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku...
Bawalah dia jauh daripada pandanganku...
Luputkanlah dia dari ingatanku...
Dan periharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Menolak bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja yang merah...

Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya...
Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah...
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan akhirat...
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini...

Jangan Engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat...
Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai...
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah...


Ya Allah...
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat...
Dan periharalah kami dari azab api Neraka...

Amin...amin...Ya rabbal 'aalamin.